Delen
Bewaarplicht administratie veranderingen eigen woning | HLB Nederland
Menu
Actueel

Bewaarplicht administratie onderhoud/verbouwing eigen woning

Gepubliceerd op

Heeft u na 31 december 2000 een lening afgesloten voor de aankoop, verbouwing, bouw of onderhoud van uw eigen woning? Bewaar de administratie hierover dan goed.

Bewaarplicht administratie verbouwing eigen woning

Onlangs heeft de Hoge Raad beslist dat de Belastingdienst de hypotheekrenteaftrek mag weigeren als u niet kunt onderbouwen waarvoor de lening is gebruikt. Om de hypotheekrente te kunnen aftrekken moet de lening zijn gebruikt voor de aankoop, verbouwing, bouw of het onderhoud van de eigen woning.

De Belastingdienst mag in beginsel bij iedere aangifte inkomstenbelasting de onderbouwing van het gebruik van de lening bij u opvragen. Als u op dat moment de onderbouwing niet kunt geven mogen ze de hypotheekrenteaftrek weigeren. Het feit dat de hypotheekrenteaftrek in voorgaande jaren door de Belastingdienst steeds is geaccepteerd, doet hier niet aan af. Tenzij die goedkeuring uitdrukkelijk (liefst schriftelijk en ondubbelzinnig) is bevestigd. In dat geval mag daar natuurlijk wel vertrouwen aan worden ontleend.

Kortom, dit arrest heeft tot gevolg dat u de administratie van het gebruik van de lening tot 7 jaar na het einde van de looptijd van de lening moet bewaren. U kunt in de problemen komen als u jaren na de aankoop of verbouwing niet meer kunt aantonen dat het geleende geld ook daadwerkelijk aan de aankoop of verbouwing is besteed. De bewaartermijn van deze administratie kan oplopen tot wel 37 jaar!