Menu
Actueel

HLB Shift "Ondernemer tegen wil en dank"

Gepubliceerd op

ELC Lighting viert het 20-jarig bestaan, maar bestaat eigenlijk langer. Eigenaar Joost van Eenbergen startte het bedrijf namelijk al in 1994, tijdens zijn HTS-studie. ELC is gevestigd in Gemert, waar het licht- en communicatiesystemen ontwikkelt én produceert. De innovatieve producten worden wereldwijd verkocht en worden toegepast in onder meer theaters, stadions en op andere locaties waar grote mensenmassa’s bijeenkomen.

HLB Shift "Ondernemer tegen wil en dank"

Joost van Eenbergen, directeur/eigenaar van www.elclighting.com


Ondernemer is hij, maar wel tegen wil en dank. Liefst houdt Joost van Eenbergen (43) zich uitsluitend bezig met waar hij goed in is: het ontwikkelen van innovatieve licht- en communicatiesystemen voor theaters, popconcerten, grote sportwedstrijden en andere grote en drukbezochte events. Zijn producten worden wereldwijd verkocht en toegepast. 

Zo kan het gebeuren dat alle communicatie achter de schermen tijdens dance events in de Ziggo Dome via het  GreenGo-systeem van ELC Lighting verloopt. Zoals ook alle 32 teams, scheidsrechters en coaches van de NFL (Amerikaanse Football League – red.) zijn voorzien van GreenGo-apparatuur, zodat ze in alle hectiek moeiteloos onderling kunnen communiceren. Het klinkt indrukwekkend, maar Joost vertelt zijn verhaal met oprechte bescheidenheid.

Als 12-jarige brainstormen

“Ik ben niet met ELC Lighting gestart om te ondernemen”, stelt Joost. “Ik kon in Nederland simpelweg geen leuk bedrijf in deze sector vinden waar ik mijn ei kwijt kon. Dus besloot ik het zelf maar te gaan doen.” De liefde voor lichttechniek ontstond toen Joost als 14-jarige de licht- en geluidstechnicus van Theater De Eendracht in zijn woonplaats Gemert assisteerde. Dat bijbaantje was evenmin toeval. De vader van Joost is ook een technicus, hij had een bedrijf dat mengtafels voor radiostudio’s maakte. “Toen ik 12 jaar was, vond ik het al geweldig om met mijn vader te brainstormen”, aldus Joost. Uiteindelijk koos hij voor de HTS en vanuit zijn passie voor licht en geluid ontstond al tijdens zijn studie een eigen bedrijfje: ELC Lighting. “Wat me zo triggert, is dat onze licht- en communicatie-appa-ratuur niet zichtbaar is, maar wel ontzettend belangrijk in het geheel. Licht is een sfeermaker, maar je moet het niet zien. Het moet het totaalplaatje ondersteunen en versterken. Ik wil de techniek zo makkelijk mogelijk maken, door een slimme trucendoos te ontwikkelen.”

“Na mijn studie ben ik gestart in het bedrijf van mijn vader; ELC deed ik ‘erbij’. Ik leerde bij mijn vader hoe je een product ontwikkelt. Ik bleef er 2,5 jaar en in die periode – in 1998 – ontstond het idee voor het eerste ELC-product: een afstandsbediening om theaterlampen te bedienen. Want ik verbaasde me er altijd over dat 
er twee technici van boven naar beneden naar elkaar schreeuwden welke lampen aan moesten, terwijl op dat moment natuurlijk ook nèt de soundcheck begon. Dat werkte toch niet? Mijn afstandsbediening loste dat probleem op. Het apparaat was universeel en omdat het zo’n specifiek product was, kwamen we meteen binnen bij de A-merken. Het maakte ons ook tot een A-merk.” Joost werd bij het vermarkten van zijn vinding ondersteund 
door een relatie uit Zwitserland. Het werd een serieuze zakenpartner en tot op de dag van vandaag worden alle internationale salesactiviteiten vanuit Zwitserlandaangestuurd. 

“Je bent pas een succesvol bedrijf als je wordt gekopieerd”

Dankzij de samenwerking met de Zwitser kon Joost zich blijven focussen op R&D. Al snel volgde een tweede vinding een systeem dat via een bestaand netwerk draait en over aanzienlijk meer kanalen beschikte dan tot dat moment de standaard was. “Doordat je zoveel meer kanalen kon gebruiken, werd het mogelijk om functies samen te voegen. Zoals het bewegen van lampen, het selecteren van lichtkleuren. Tegenwoordig gebruiken lampen ontzettend veel kanalen. Tijdens bijvoorbeeld Eurovisie Songfestival zijn er wel 100.000 kanalen in gebruik”, zo geeft Joost een kijkje achter de schermen. “Vanuit dat idee ontstond vervolgens in 2011 ons GreenGo-systeem. Dat is een voice-communicatiesysteem voor events waar meerdere groepen op aangesloten kunnen worden. Het mooie van GreenGo is dat het van 2 tot 3000 gebruikers inzetbaar is.”

Idioot hard gegroeid

De markt moest GreenGo leren kennen, aldus Joost. “Maar de afgelopen drie jaar is het idioot hard gegroeid. Onze omzet in licht is steady gebleven, maar communicatie werd in korte tijd vijf, zes keer groter dan licht.” De explosieve groei maakte dat het ELC-team inmiddels zo’n twaalf mensen telt en Joost zich meer en meer 
op managementtaken moest toeleggen. Echt happy voelt hij zich daar niet bij, zo realiseerde hij zich rond de afgelopen jaarwisseling. Een van de mensen die hem een ‘spiegel’ voorhielden, was adviseur Dennis Hoefnagel van HLB Van Daal. Joost besloot een aantal managementtaken af te stoten. Een belangrijk deel van de aansturing van het team is overgedragen aan een van zijn medewerkers. “Tot 2015 was ELC een leuk, klein bedrijfje en liefst bleef ik dat. Maar groei kun je niet stoppen”, mijmert Joost hardop. “Ik probeer op dit moment de rust te bewaren, zodat ik me kan focussen op waar ik goed in ben. Ik ben de weirdo, de creatieve geest. Geef me maar lekker de ruimte. Ik ben altijd bezig met nieuwe projecten, met meerdere ideeën tegelijk. Maar ik moet wel opletten dat ik niet teveel hooi op mijn vork neem.”

Typische uitvinder

Zijn kantoor voldoet aan het stereotype beeld van een uitvinder: het oogt chaotisch. Het grote bureau, de vergadertafel en ook de grond is bezaaid met kabels, printplaatjes en allerlei kleine onderdelen. De productieruimte oogt daarentegen zeer strak georganiseerd, met als eyecatchers enkele zeer geavanceerde machines. Hier worden Joost’s vindingen werkelijkheid. Bewust kiest hij ervoor om alle artikelen in eigen huis te produceren, in samenwerking met lokale en regionale leveranciers. “De lijntjes zijn kort en dat maakt dat wij weer sneller kunnen schakelen.” Het bedrijfspand liet Joost vier jaar geleden bouwen. Het is slim en fraai ingericht, met prettig veel daglicht, maar oogt vooral bescheiden: aan de gevel ontbreekt een logo. Het is Joost ten voeten uit. Ook niet-standaard is zijn laconieke reactie op copycats uit China. “Dat interesseert me niets, ze doen maar. De eerste keer dat een product van mij werd gekopieerd, was ik juist trots. Je bent pas echt een succesvol bedrijf als je wordt gekopieerd”, lacht hij. “Alhoewel ze vooral onze oudere producten imiteren, ze lopen achter.” Serieuzer: “Ik vind wel dat je het moet respecteren als iemand de moeite doet om iets nieuws te 
ontwikkelen.”

“Liefst bleef ik een klein bedrijfje. Maar groei kun je niet stoppen.”

Input voor oplossingen

Zoals voor veel innovatieve technische bedrijven is het ook voor ELC Lighting moeilijk om goed gekwalificeerde mensen te vinden. “In het onderwijs moet er écht iets gebeuren. Er is een groot tekort omdat er geen fatsoenlijke technische opleidingen meer zijn. Liefst vind ik via via nieuwe mensen. Ik geef het team namelijk erg veel vrijheid, ik ben absoluut niet het type manager die er bovenop zit. Ik moet dus echt op mensen kunnen bouwen.” Bijzonder: ook Joost’s vader is werkzaam bij ELC Lighting. “Hij besloot mij te volgen en stopte met zijn eigen bedrijf. Van hem leerde ik hoe je moet meedenken met klanten en daarbij altijd twee stappen verder moet denken. Hij ging vroeger in een hoekje van een radiostudio zitten. Gewoon kijken en luisteren naar het geklaag van de radiomakers over wat er allemaal niet werkte. Dat gaf hem input voor nieuwe oplossingen.” Dat zijn vrouw eveneens bij ELC werkzaam is – ze verzorgt de administratie – vindt Joost erg prettig. “Zo weet ze precies wat er gaande is. Thuis praten we niet veel over de zaak. Ik leer steeds meer om het dan los te laten. Vroeger kon ik de hele nacht doorwerken als ik een idee had. Dat was beter dan de hele nacht liggen malen. Toch doe ik dat niet meer. Om het hoofd leeg te maken stap ik op de mountainbike. Of gaan we met onze dochters naar onze zeilboot in Zeeland.”

Dennis Hoefnagels

Neem direct contact op met D.H.J. (Dennis) Hoefnagel MB RB, Partner bij HLB Van Daal in Gemert.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)492 36 12 48
D.H.J. (Dennis) Hoefnagel MB RB
“Van uitvinden naar ondernemen”

“Toen ik Joost benaderde voor dit interview, wist ik niet zeker of hij ‘ja’ zou zeggen. Hij is heel bescheiden, maar een zeer succesvol ondernemer. Van uitvinden naar ondernemen vind ik toch wel echt op hem van toepassing. Hij is cijfermatig heel goed onderlegd; zijn sterk ontwikkelde analytisch denkvermogen helpt daarbij. Ook bewonder ik zijn filosofie: alles zelf ontwikkelen en produceren, 100% Nederlandse producten. Uiteindelijk is het maken van mooie, gave ‘gamechangers’ zijn drijfveer. Het is mooi om dit bedrijf te mogen ondersteunen.”