Menu
Actueel

HLB Shift “Wij zijn niet met morgen bezig, maar met overmorgen”

Gepubliceerd op

Avec maakt hobbyproducten voor volwassenen, exclusief voor en in samenwerking met haar klanten. Daarin is Avec de grootste speler van Nederland, misschien zelfs wel van Europa. Het bedrijf levert aan retailers in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Australië en in het Verre Oosten. In 1995 is Avec mede opgericht door Piet Langermans; Stefan is sinds 2004 bij het bedrijf werkzaam. In 2012 werd zusterbedrijf High5 Products opgericht, dat hobby- en speelmaterialen ontwikkelt voor kinderen. In 2015 verhuisde het hoofdkantoor van Waalwijk naar Tilburg, waar hartje centrum een gloednieuw en inspirerend pand is gebouwd. Daarnaast zijn er vestigingen in Engeland en China. Er werken circa 70 mensen bij Avec en High5 Products.

HLB Shift “Wij zijn niet  met morgen bezig, maar met overmorgen”

Stefan Lanslot en Louis van Dijk        www.avec.nl / www.high5products.com 

In voorbereiding op de bouw van het pand mochten alle medewerkers van Avec en High5 Products hun wensenlijstje indienen. Zonder uitzondering zijn alle ideeën van de wishlist uitgevoerd. En dus staan ertwee voetbaltafels en een airhockeytafel, is er een buitenterras met uitzicht op de kerktorens en is er op de tweede etage zelfs een hotelkamer met badkamer gerealiseerd Zo nu en dan overnachten collega’s uit Engeland er. De grote inbreng die het team had bij de inrichting tekent de sfeer binnen de creatieve zusterbedrijven. Al vanaf buiten nodigt de metershoge glazen pui van het pand uit tot een kijkje in de showroom. Eenmaal binnen duizelt het; duizenden kleurrijke en inspirerende artikelen worden er gepresenteerd. Avec omvat vier collecties: hobby & knutsel, stationary & back to school (school- en kantoorartikelen), home & gifts (woondecoratie en cadeautjes) en party & wrap (feestversiering en cadeauverpakkingen). High5 Products richt zich op knutsel- en spelartikelen voor kinderen. Van basics zoals vouwblaadjes en vingerverf tot hippe trends die in eigen huis worden ontwikkeld, zoals magische waterkralen en de nieuwste vinding: fidgy flippers. 

Trends in DIY

  • Ananassen en roze flamingo’s? ‘Lama’s zijn helemaal hot’, signaleren de trendwatchers van Avec. 
  • Breien! Vooral dekens en kussens zijn helemaal van nu. Handgebreid, wel te verstaan.
  • Handlettering: de mooiste woorden en quotes in sierlijke letters.

Winkelstraten als showroom

Het bedrijf is toonaangevend in ‘doe het zelf’-trends. ‘We hebben aan de wieg gestaan van vele papierhobby's, zoals het theezakjes vouwen, het kaarten maken en scrap booking. Ook in de toekomst zullen we de DIY-trends op de voet volgen’, zo is op de Avec-website te lezen. En wie in het hoofdkantoor rondloopt, ervaart dat onmiddellijk. Het gonst er van de creativiteit, met de aangrenzende Tilburgse winkelstraten als realtime showroom en inspiratiebron. “Soms neem ik klanten eerst mee de stad in”, verklapt algemeen directeur/eigenaar Stefan Lanslots een verkooptactiek. “Ze gooien er hun winkelmandjes vol met allerlei leuks. Eenmaal binnen bij Avec en High5 Products zien ze al hun aanwinsten in onze presentaties staan en hangen.” Grijnzend: “Tsja, dan is het vrij makkelijk om ze te overtuigen.”

Strategisch sterk

De bedrijven groeien hard. Stefan: “Gedurende de financiële crisis vervijfvoudigden wij onze omzet. De retail keek kritischer dan ooit naar zijn leveranciers. Juist omdat wij onderscheidend zijn en een compleet en scherp geprijsd assortiment kunnen leveren, kregen wij bij veel retailers een kans. We hebben inmiddels de power om nóg eens te verdrievoudigen en dat gaan we zeker doen.” Stefan klinkt zelfverzekerd en wil tegelijkertijd bescheiden zijn. Want Avec heeft ook enkele moeilijke jaren gehad. Dat heeft de ondernemers uiteindelijk waardevolle leerpunten opgeleverd. “Het is moeilijker om verkeerde dingen niet te doen, dan de goede dingen wél te doen. Want de goede dingen doen, dat doet bijna ieder bedrijf”, stelt Stefan. Bijna filosofisch klinkt het. Louis van Dijk, zijn compagnon in zusterbedrijf High5 Products, vult aan: “Weten wat je niet kunt, is ook een kracht. Stefan is strategisch sterk. Hij weet waar we als organisatie heen moeten en welke mensen daarvoor nodig zijn.” Edwin van Iersel, HLB Van Daal & Partners: “Stefan is niet met morgen bezig, maar met overmorgen.” 


“Er is hier geen heisessie-cultuur, dat past echt niet bij ons”

Tijdgeest

De snelheid van handelen kenmerkt de stijl van Stefan en ook van Louis. Louis lacht: “Wij voeren gesprekken van een minuut met elkaar en nemen dan een besluit. Er is hier geen heisessie-cultuur, dat past echt niet bij ons. Hooguit eens per jaar sluiten we onszelf een paar uurtjes op.” Stefan: “Het gaat ons vooral om de lange termijn en dat het leuk en goed is hier. We zijn altijd fair naar elkaar.” Het sterke team is de basis van het succes. Avec en High5 Products weten de besten in het vak aan zich te binden. “Wij doen er alles aan om hen in hun kracht te zetten. Dan halen wij het beste uit onze mensen en dat werkt.” Er werken trendwatchers die continu de wereld over reizen en vier keer per jaar een tijdje in wereldsteden als Tokyo, New York, Stockholm, Londen en Kopenhagen verblijven. Stefan: “Ze snuiven er de way of life op, zien wat mensen doen, dragen, eten en voelen de tijdgeest aan. Ze komen met enorm veel ideeën terug en maken uitvoerige rapportages. Vervolgens weten onze productontwikkelaars en designers snel de vertaalslag te maken. Veranderingen zijn in ons voordeel, daarin zijn wij veel sneller dan onze concurrenten. Ook hebben we héél goede inkopers. Dat is erg belangrijk, want om de juiste partij te vinden voor de productie moet je echt de weg weten. Dat is een kwestie van zoeken, zoeken, zoeken. Dankzij onze sterke organisatie kunnen wij iedere Europeaan verslaan op design en elke Chinees op prijs. En dat samen is onze kracht.”

Relevante marktontwikkelingen

Fusion: supermarkten verkopen stationary, back to schoolproducten en knutselartikelen. Drogisterijen bieden steeds meer woondecoratie aan. TV-programma’s verkopen online content-gerelateerde producten. Kortom: grenzen tussen non-food, food en andere sectoren en ook tussen kanalen vervagen. 
Continu innoveren: retailers passen hun concept en hun winkels aan. Hun collecties wisselen in hoog tempo om de consument te blijven verrassen en prikkelen. Goed voorbeeld zijn de ‘inspiratietafels’ waarop HEMA ‘blijmakers’ presenteert.
Concentratie: “Ik verwacht verdere concentratie van grote ketens”, aldus Stefan Lanslots. “Er zullen winkelformules gaan verdwijnen.”

“Wij proberen te dansen met de winnaars van morgen”

Top 10 ‘most wanted’

Edwin: “Ook het feit dat jullie organisatie volledig is ingericht op de klant, is een belangrijke succesfactor. Veel bedrijven zijn op een andere manier opgetuigd.” Stefan knikt: “Alles moet kloppen, ook de kostenstructuur. Wij hebben dat voor elkaar. Zodat we kunnen focussen op nieuwe kansen.” Over die nieuwe kansen willen Stefan en Louis niet teveel loslaten. “Wij proberen te dansen met de winnaars van morgen”, wil Stefan er wel over kwijt. “We hebben een ‘top 10 most wanted customers’ waar we op focussen. En daarnaast natuurlijk onze bestaande klanten.” Louis: “Ons bedrijfsmodel staat als een huis. Maar als ik zie hóe groot de wereld is, vraag ik me soms alleen maar af waar ik de benodigde tijd  vandaan haal om alle kansen te benutten.” 

Edwin van Iersel

Neem direct contact op met drs. E.A.A. (Edwin) van Iersel RA, Partner bij HLB Van Daal in Waalwijk.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)416 33 05 05
drs. E.A.A. (Edwin) van Iersel RA
“Wij zijn klankbord voor de ondernemers”

“De authenticiteit van deze ondernemers is mooi. Ze regelen veel zelf; wij klankborden vervolgens met Avec en High5 Products. Stefan denkt sterk conceptueel. Hij belt mij geregeld en op onverwachte momenten. Hij houdt dan een idee tegen me aan, wil even met me sparren. Dat gaat snel en dat is niet te structureren. Maar het past bij onze samenwerking met Avec en High5 Products. En ik wil benadrukken: wat Stefan en Louis doen, is allemaal weloverwogen. Continu bezig zijn met overmorgen is gewoon exemplarisch voor deze organisatie.”