Menu
Actueel

Registreer de UBO van uw organisatie op tijd!

Gepubliceerd op

Bent u bestuurder van een BV, een stichting of vereniging? Of bent u mede-vennoot in een CV, VOF of maatschap? Dan hebt u onlangs een tweede herinneringsbrief ontvangen van de Kamer van Koophandel om de UBO van uw entiteit te registreren vóór 27 maart 2022. Doet u dat niet, dan riskeert u een geldboete.

Registreer de UBO van uw organisatie op tijd!

Wat is een UBO?

UBO staat voor Ultimate Beneficial Owners, natuurlijke personen die de uiteindelijke eigenaar zijn van, of zeggenschap hebben over, een organisatie. 

  • Mensen die voor meer dan 25% aandeelhouder zijn
  • Mensen die meer dan 25% stemrecht hebben
  • Mensen die meer dan 25% economisch belang hebben
  • Mensen die feitelijke zeggenschap op basis van andere middelen hebben
  • Indien bovengenoemde belangen niet van toepassing zijn, dan is elke bestuurder van een organisatie UBO

Iedere entiteit heeft 1 of meer UBO's.

Waarom is het UBO-register in het leven geroepen?

Het register komt voort uit Europese regelgeving. Elk EU-land moet een UBO-register bijhouden. Het UBO-register is ondergebracht bij het Handelsregister. KVK beheert het Handelsregister.

De reden waarom we een UBO-register hebben, is dat dit helpt bij het voorkomen van witwassen van geld en terrorismefinanciering. Zo moeten financiële instellingen bijvoorbeeld in het UBO-register checken wie de UBO van een organisatie is voordat zij een verkooptransactie doen, een bemiddelingsopdracht uitvoeren of een zakelijke overeenkomst afsluiten. Daarnaast helpt het UBO-register opsporingsinstanties bij het achterhalen van criminele activiteiten zoals het witwassen, belastingontduiking en fraude.

Om die redenen is het belangrijk dat in het UBO-register accurate en actuele informatie over de uiteindelijk belanghebbenden van een organisatie is opgenomen.

Hoe kunt u de UBO registreren?

U bent als bestuurder verplicht om de UBO(‘s) van uw entiteit te registreren bij de Kamer van Koophandel. Daartoe biedt de website van de KvK twee mogelijkheden:

  • online via uw DigiD. U beantwoordt online een aantal vragen en moet diverse documenten uploaden waaruit het belang blijkt dat de UBO's in uw entiteit hebben;
  • per post. U beantwoordt op de website van de KvK een aantal vragen, waarna u deze kunt printen en met de nodige documenten per post opstuurt naar de KvK.

Heeft u de UBO’s voor uw organisatie nog niet ingeschreven?
Hier vindt u de link naar de online UBO-registratie en kunt u nagaan welke documenten u moet aanleveren.

Begin op tijd met de registratie!

U moet veel documenten bij elkaar zoeken en digitaal aanleveren of printen.

Deadline van inschrijving

De deadline voor het inschrijven van een UBO is gelegen op 27 maart 2022.
Elke organisatie met een UBO-plicht heeft een brief gekregen waarin staat beschreven dat er een wettelijke plicht tot inschrijving bestaat. Mogelijk heeft u ter herinnering inmiddels al een tweede brief ontvangen. 

Meldplicht

Voor accountants, maar ook andere instellingen die onder de wwft wetgeving vallen geldt dat zij een actieve meldplicht hebben indien zij constateren dat de vermelding in het UBO-register onvolledig of onjuist is. Zij dienen dit na 27 maart 2022 te melden bij de KvK.  

Wat gebeurt er als u niet tijdig registreert?

Wanneer u op 27 maart 2022 de UBO's van uw entiteiten niet hebt ingeschreven, bent u in overtreding (economisch delict). Het Bureau Economische Handhaving (BEH) van de belastingdienst controleert hierop. Bent u in overtreding dan kan het BEH u een geldboete of een taakstraf opleggen. De op te leggen bestuurlijke boete is gemaximeerd tot € 21.750.

Hulp

Wij kunnen uw inschrijving niet regelen, dit mag enkel de tekenbevoegde binnen uw organisatie doen. Wij kunnen u echter wel assisteren indien u nog vragen mocht hebben gedurende dit proces. 

Kies een specialist bij jou in de buurt:

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met mr. E. (Bert) Nannen, Vennoot / Fiscalist bij HLB Nannen in Groningen.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)50 526 65 33
mr. E. (Bert) Nannen

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met mr. A. (Annelies) Posthumus, Senior Belastingadviseur bij HLB Blömer in Nieuwegein.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)30 605 85 11
mr. A. (Annelies) Posthumus

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met mr. E. (Bert) Nannen, Vennoot / Fiscalist bij HLB Nannen in Groningen.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)50 526 65 33
mr. E. (Bert) Nannen

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met HLB Witlox Van den Boomen, Algemene contactgegevens bij HLB Witlox Van den Boomen in Waalre.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)402 21 58 05
HLB Witlox Van den Boomen

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met HLB Witlox Van den Boomen, Algemene contactgegevens bij HLB Witlox Van den Boomen in Waalre.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)402 21 58 05
HLB Witlox Van den Boomen

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met mr. S.C. (Sylvie) Adolfse-Janssens FFP CFP, Belastingadviseur bij HLB Amsterdam in Amsterdam.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)6 57 83 25 73
mr. S.C. (Sylvie) Adolfse-Janssens FFP CFP

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met mr. A. (Annelies) Posthumus, Senior Belastingadviseur bij HLB Blömer in Nieuwegein.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)30 605 85 11
mr. A. (Annelies) Posthumus

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met R. (Rob) Huisman, Senior Belastingadviseur bij HLB Den Hartog in Rotterdam.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)10 278 11 00
R. (Rob) Huisman

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met R. (Rob) Huisman, Senior Belastingadviseur bij HLB Den Hartog in Rotterdam.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)10 278 11 00
R. (Rob) Huisman