Menu
Actueel

Vervanging scholingsaftrek door het STAP-budget

Gepubliceerd op

Vanaf 1 januari 2022 is de mogelijkheid tot aftrek van scholingskosten in de aangifte inkomstenbelasting vervallen. Het is vanaf 1 maart 2022 echter wel mogelijk om een beroep te doen op het STAP-budget. Dit is een subsidieregeling voor zowel werkenden als niet werkenden van maximaal €1.000 per jaar voor scholing.

Vervanging scholingsaftrek door het STAP-budget

Om voor het STAP-budget in aanmerking te komen moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

  • De aanvrager is 18 jaar of ouder en ontvangt nog geen AOW;
  • De aanvrager heeft geen recht op studiefinanciering of een tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten;
  • De te volgen training cursus, of opleiding moet zijn opgenomen in het zogenoemde STAP-scholingsregister.

Aanvraagmoment

In 2022 worden er in totaal 6 aanvraagmomenten verdeeld over 6 periodes van 2 maanden. Het eerste aanvraagmoment was op 1 maart 2022 en het budget voor deze periode is al op. Het volgende aanvraagmoment zal op 1 mei 2022 zijn. In totaal is er in 2022 budget voor 160.000 aanvragen. 

Stappenplan

  • Stap 1: Aanmelden voor opleiding, cursus of training die vermeld staat op stapuwv.nl;
  • Stap 2: Na aanmelden ontvangt u automatisch een digitaal STAP-aannmeldingsbewijs van de opleider;
  • Stap 3: Ga naar het STAP-portaal van het UWV op stapuwv.nl en vraag het STAP-budget aan. Op dit moment moet het aanmeldingsbewijs geüpload worden;
  • Stap 4: Het STAP-budget wordt als voorschot uitbetaald aan de opleider;
  • Stap 5: Binnen 3 maanden na afloop van de opleiding, cursus of training controleert het UWV of de scholing is afgerond en of aan alle verplichtingen voor de subsidieregeling is voldaan. 

Zelf aanvragen

Werknemers dienen het STAP-budget zelf aan te vragen. Werkgevers kunnen de kosten van een opleiding, cursus of training vergoeden voor zover de kosten meer dan €1.000 bedragen. Deze vergoeding is vrijgesteld voor de loonbelasting als gevolg van een vrijstelling binnen de werkkostenregeling. De factuur zal op naam van de werknemer zelf komen te staan. Hierdoor kan de BTW niet verrekend worden.  

Kies een specialist bij jou in de buurt:

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met A. (Annemiek) de Haer, Secretaresse bij HLB Nannen in Emmen.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)50 526 65 33
A. (Annemiek) de Haer

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met E. (Esther) van Huizen QC, Directeur bij HLB Blömer in Nieuwegein.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)6 10 92 03 53
E. (Esther) van Huizen  QC

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met A. (Annemiek) de Haer, Secretaresse bij HLB Nannen in Emmen.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)50 526 65 33
A. (Annemiek) de Haer

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met HLB Witlox Van den Boomen, Algemene contactgegevens bij HLB Witlox Van den Boomen in Waalre.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)402 21 58 05
HLB Witlox Van den Boomen

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met HLB Witlox Van den Boomen, Algemene contactgegevens bij HLB Witlox Van den Boomen in Waalre.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)402 21 58 05
HLB Witlox Van den Boomen

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met mr. J.M.M. (Hans) Blankendaal, Partner bij HLB Amsterdam in Amsterdam.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)6 22 66 29 77
mr. J.M.M. (Hans) Blankendaal

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met E. (Esther) van Huizen QC, Directeur bij HLB Blömer in Nieuwegein.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)6 10 92 03 53
E. (Esther) van Huizen  QC

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met E.G. (Esther) Schoones, Managementassistent bij HLB Den Hartog in Rotterdam.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)10 278 11 00
E.G. (Esther) Schoones

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met E.G. (Esther) Schoones, Managementassistent bij HLB Den Hartog in Rotterdam.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)10 278 11 00
E.G. (Esther) Schoones