Menu
Actueel

HLB Shift “Ik ben eigenlijk geen autogek”

Gepubliceerd op

Stam Renault is één van de grotere Renault-dealers in Nederland. De Stam Groep heeft acht vestigingen in Amersfoort, Bilthoven, Bussum, Hilversum, Leidsche Rijn (Utrecht), Nieuwegein, Soestdijk en Utrecht en heeft daarnaast vier schadeherstelbedrijven en een lease- en verzekeringstak. Er werken circa 200 mensen. Het familiebedrijf werd in 1914 opgericht; Jan-Geerlof de Ruiter vormt samen met zijn broer en twee nichten de vierde generatie. Op de achtergrond zijn nog eens drie familieleden als medeaandeelhouders betrokken.

HLB Shift “Ik ben eigenlijk geen autogek”

Jan-Geerlof de Ruiter       www.stam.nl

Met de komst van het exclusieve merk Alpine in december aanstaande zet Renault Stam definitief een dikke streep onder enkele roerige jaren. Het bedrijf onderging een ingrijpende herstructurering en moest het personeelsbestand helaas inkrimpen. Want natuurlijk had ook Renault Stam last van de economische crisis die in 2008 de kop opstak. De autoverkopen kelderden met tientallen procenten en Stam kon evenmin aan de malaise ontkomen. Gelukkig was (en is) het familiebedrijf Stam in de basis kerngezond. De ‘junioren’ (zie kader pag 8. – red.) zetten een stevig plan voor herstructurering op. “Juist in die tijd bleek hoe hecht onze familieband is. Dat is onze kracht. Soms vindt er wel discussie plaats, maar altijd delen wij hetzelfde doel”, aldus algemeen directeur Jan-Geerlof de Ruiter (50). “Het is mooi dat de eenheid ook in die moeilijke tijd behouden bleef. Ik ben er trots op hoe wij ons bedrijf er samen doorheen hebben geloodst. Hans Barneveld van HLB en nog enkele anderen waren daarbij overigens belangrijke sparring partners. Je moet namelijk niet schromen om anderen om advies te vragen. Het voordeel is dat Hans ons bedrijf en onze familie ontzettend goed kent. We werken al heel veel jaren samen. Allereerst heeft Stam een zakelijke verhouding met HLB, maar het gaat om méér dan geld. Het gaat om de ervaring en de relatie die is opgebouwd.

Vast bedrag per maand

De Stam Groep staat er weer uitstekend voor. Er wordt een prima rendement gerealiseerd en recent zijn de showrooms gerestyled. “Op dit moment werken we een strategische visie uit voor de  komende vijf jaar. Waar willen we in 2022 staan? Waar gaat het heen in automotive?” Dat er veel in de autobranche verandert, is evident. Jan-Geerlof illustreert het met verschillende voorbeelden. “Enkele jaren geleden liepen mensen onze showroom binnen met de vraag welke ‘14% bijtelling-modellen’ wij konden leveren. De vraag naar een zo laag mogelijke bijtelling voerde de boventoon. Inmiddels is lease niet meer voorbehouden aan de zakelijke markt. Steeds meer particulieren kiezen voor private lease. Jongeren denken weer anders. Zij zijn gewend aan abonnementen voor hun telefoon, sportschool, televisie, et cetera. Ook voor hun auto willen ze graag een vast bedrag per maand betalen, inclusief wegenbelasting, onderhoud, et cetera.” Met de komst van internet veranderde er veel in het koopproces. Jan-Geerlof: “Voorheen bezochten mensen meerdere keren de showroom voordat ze tot aankoop van een auto besloten. Nu oriënteren ze zich uitgebreid online en komen ze alleen voor de proefrit nog naar de showroom.” Om hierop te anticiperen, richtte Stam onder meer een klantcontactcentrum (KCC) op. Klanten kunnen er met hun vragen terecht en anderzijds is het KCC actief in het bellen van (potentiële) klanten. Met het organiseren van informatieavonden gaat Stam bovendien een beetje tegen de online stroom in. Jan-Geerlof: “Omdat wij merken dat er over sommige onderwerpen veel vragen zijn, organiseerden we diverse bijeenkomsten. Over elektrisch rijden bijvoorbeeld en over private lease. Dat initiatief wordt erg goed gewaardeerd.”

Elektrisch rijden

Een andere ingrijpende verandering is de opkomst van elektrisch rijden. “Verduurzaming is een ontzettend belangrijk thema”, aldus Jan-Geerlof. “Met name in stedelijke gebieden krijgt elektrisch rijden veel aandacht. Stam doet mee aan het project ‘We Drive Solar’, in de Utrechtse wijk Lombok. Elektrische Renaults rijden er op zonne-energie en geven bovendien energie terug aan de huishoudens. De auto’s worden gedeeld door buurtgenoten, wat weer past in de filosofie van de deeleconomie.” Hoe belangrijk zijn dergelijke innovatieve projecten voor Stam? “Innovatief… je moet vooral proactief blijven”, stelt Jan-Geerlof. “Dat betekent dat wij snel moeten kunnen reageren op ontwikkelingen in de markt. Het is heel eenvoudig: degene die in de jungle overleeft, is degene die zich het beste weet aan te passen aan de omstandigheden.”  


Junioren en senioren 

De term ‘junioren’ doelt op de vierde generatie die nu aan het roer staat. Jan-Geerlof de Ruiter in de functie van algemeen directeur, zijn broer Sipko de Ruiter is verantwoordelijk voor de merken Renault en Dacia. Nicht Angelique Stam is verantwoordelijk voor personeelszaken en nicht Daniëlle Stam verzorgt alle pr- en marketingactiviteiten en stuurt het klantcontactcentrum aan. Als junioren namen zij rond 2001 het stokje over van hun ouders en ooms, die zij nog altijd respectvol benoemen als de senioren. “Het bedrijf is opgericht door mijn overgrootvader van moeders kant”, vertelt Jan-Geerlof. “In 1914 begon hij met de merken OM (Officine Meccaniche - een Italiaans merk dat in 1938 werd overgenomen door Fiat – red.) en Bugatti. In de periode van wederopbouw werd hij gevraagd om met het merk Renault te starten. Dat merk verkopen wij al sinds 1948, dus bijna 70 jaar!”

“Kopers komen alleen voor de proefrit nog naar de showroom. Oriënteren gebeurt online.”

Auto voor liefhebbers

Hoewel Renault veruit het grootste merk is van Stam, is het bedrijf tevens dealer van Dacia. En vanaf december staat dan ook eindelijk de nieuwe Alpine A110 in de showroom. Jan-Geerlof is er ontzettend trots op en kan niet wachten tot het zover is. “Stam wordt één van de slechts twee Alpine-dealers in Nederland. Het is een fantastische auto, écht voor de liefhebber!” Zelf geniet hij van ritjes in zijn gele Alpine A110 uit 1977. “Als ik daarin langs een druk terras rijd, zie ik de hoofden omdraaien”, lacht hij. Denkt u nu dat we met een echte autogek te maken hebben, dan vergist u zich. “Ik ben juist helemaal geen autogek”, bekent Jan-Geerlof. “Vraag mij niet hoeveel PK’s de ene auto of de andere heeft of om andere technische specificaties. Ik weet het gewoonweg niet.”  

Actueel in automotive

  • Elektrisch rijden wint aan populariteit (in 2016 een toename van 28% ten opzichte van het jaar ervoor). (bron: CBS)
  • Toename private lease en all-in auto-abonnementen.
  • Toename private lease en all-in auto-abonnementen.
  • Merktrouw neemt af.

In het eerste half jaar van 2017 werden er 226.509 nieuwe personenauto’s geregistreerd, 16,8% meer dan in het eerste half jaar van 2016. Renault steeg naar de tweede plaats van meest verkopende automerken en is bovendien het enige merk in de top 5 dat zijn marktaandeel zag stijgen. (bron: RDC) 
Het Franse sportautomerk Alpine behaalde in de jaren '70  grote successen in de racewereld. In 1994 stopte de productie. Het merk keert in december terug op de Nederlandse markt met de Alpine A110.

Hans Barneveld

Neem direct contact op met J.M. (Hans) Barneveld AA, Partner bij HLB Amsterdam in Amsterdam.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)6 52 41 02 94
J.M. (Hans) Barneveld AA
“Onze zakelijke relatie is verdiept” 

“Ik kom al sinds 1991 bij Stam en heb van dichtbij gezien hoe de junioren in het bedrijf begonnen en groeiden. Doordat we elkaar al zo lang kennen, delen we inmiddels lief en leed. Daardoor stellen we ons kwetsbaar naar elkaar op. Dat verdiept onze zakelijke relatie zeker. HLB is de Stam Groep met een totaalpakket van dienst. Bovenal sta ik Stam bij als adviseur. Ik ben voorzitter van de raad van advies van de Stam Groep, met aan mijn zijde adviseurs die veel kennis hebben van automotive. Want eerlijk gezegd, heb ik niet zoveel met auto’s. Ik vind het vooral belangrijk dat autorijden comfortabel is. De Stam Groep is gewoon een prachtig en veelzijdig bedrijf.” Lachend: “Ja, uiteraard rijd ik een Renault.”