Versoepeling voor vaste reiskostenvergoedingen van thuiswerkers
Veel werkgevers maken gebruik van de mogelijkheid om medewerkers een vaste fiscaal onbelaste reiskostenvergoeding te geven voor het woon-werkverkeer. Deze regeling gaat uit van een vast aantal werkdagen van 214 per jaar voor een fulltime dienstverband, waarop de medewerker reist tussen huis en werk. Bij het bepalen van het aantal dagen wordt rekening gehouden met vakantie en ziekte.
Deze vaste onbelaste vergoeding moet in beginsel worden beëindigd als de medewerker de kosten voor het woon-werkverkeer niet meer maakt. Dit geldt bijvoorbeeld bij langdurige afwezigheid als gevolg van ziekte.
Vanaf het moment dat de reisfrequentie wijzigt mag u als werkgever die maand en de daaropvolgende maand de vaste reiskostenvergoeding nog betalen; daarna moet de vergoeding tot het loon worden gerekend.
Nu veel medewerkers vanaf half maart geheel of gedeeltelijk thuis werken, zou u vanaf mei geen vaste onbelaste reiskostenvergoeding meer mogen geven.
Goedkeuring Staatssecretaris van Financiën
De Staatssecretaris van Financiën heeft deze week (week 16-2020) een goedkeuring gepubliceerd waarin is opgenomen dat gedurende de geldigheidsduur van het besluit, u als werkgever de vaste onbelaste reiskostenvergoeding mag blijven betalen.
U hoeft dus geen rekening te houden met het feit dat veel medewerkers nu tijdelijk geen of minder woon-werkverkeer hebben. Voor medewerkers met een enkele reisafstand van meer dan 75 kilometer moet u na afloop van het jaar de vaste reiskostenvergoeding herrekenen op basis van de daadwerkelijk gereden kilometers. In het besluit is nu bepaald dat u voor de periode van het thuiswerken mag uitgegaan van de feiten waarop de oorspronkelijke berekening is gebaseerd.
Heeft u nog vragen?
Neem direct contact op met mr. E. (Bert) Nannen, Vennoot / Fiscalist bij HLB Nannen in Groningen.
Stuur een e-mail of bel +31 (0)50 526 65 33Heeft u nog vragen?
Neem direct contact op met Glenn Hendriks RPP, Hoofd Salarisadministratie bij HLB Blömer in Nieuwegein.
Stuur een e-mail of bel +31 (0)30 605 85 11Heeft u nog vragen?
Neem direct contact op met mr. E. (Bert) Nannen, Vennoot / Fiscalist bij HLB Nannen in Groningen.
Stuur een e-mail of bel +31 (0)50 526 65 33Heeft u nog vragen?
Neem direct contact op met HLB Witlox Van den Boomen, Algemene contactgegevens bij HLB Witlox Van den Boomen in Waalre.
Stuur een e-mail of bel +31 (0)402 21 58 05Heeft u nog vragen?
Neem direct contact op met HLB Witlox Van den Boomen, Algemene contactgegevens bij HLB Witlox Van den Boomen in Waalre.
Stuur een e-mail of bel +31 (0)402 21 58 05Heeft u nog vragen?
Neem direct contact op met mr. J.M.M. (Hans) Blankendaal, Partner bij HLB Amsterdam in Amsterdam.
Stuur een e-mail of bel +31 (0)6 22 66 29 77Heeft u nog vragen?
Neem direct contact op met Glenn Hendriks RPP, Hoofd Salarisadministratie bij HLB Blömer in Nieuwegein.
Stuur een e-mail of bel +31 (0)30 605 85 11Heeft u nog vragen?
Neem direct contact op met P.H.P.J. (Pascal) Scheerder, Partner / Belastingadviseur bij HLB Den Hartog in Rotterdam.
Stuur een e-mail of bel +31 (0)10 278 11 00Heeft u nog vragen?
Neem direct contact op met P.H.P.J. (Pascal) Scheerder, Partner / Belastingadviseur bij HLB Den Hartog in Rotterdam.
Stuur een e-mail of bel +31 (0)10 278 11 00