Menu
Actueel

Bijzonder uitstel van betaling in coronacrisis: hoe zit het?

Gepubliceerd op

Het kabinet heeft maatregelen genomen om de economische impact van het coronavirus te verzachten. Onderdeel hiervan zijn diverse fiscale maatregelen voor ondernemers om de liquiditeitspositie te ondersteunen. Wat houden deze maatregelen in? En hoe komt u ervoor in aanmerking? Wij zetten het voor u op een rij.

Bijzonder uitstel van betaling in coronacrisis: hoe zit het?

Na een aanloopperiode heeft Belastingdienst in het voorjaar van 2020 het uitstel van betaling via een online aanvraag mogelijk gemaakt. Het uitstel van betaling kan worden aangevraagd als de overheidsmaatregelen tegen het coronavirus nadelige financiële gevolgen hebben voor uw onderneming. Aanvankelijk kon tot 1 oktober 2020 gebruik worden gemaakt van de online aanvraag, maar vanaf 4 november is de website van Belastingdienst heropend voor nieuwe aanvragen om uitstel van betaling. Voor onder andere aanslagen vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting, zorgverzekeringswet, loonbelasting en omzetbelasting (btw) kunt u bijzonder uitstel van betaling aanvragen als u door het coronavirus betalingsproblemen heeft of als u in betalingsproblemen kunt komen. De volgende stappen moet u hiervoor doorlopen.

Aanvraag bijzonder uitstel van betaling

  • Doe altijd tijdig aangifte op basis van de juiste/werkelijke gegevens.
  • Met een online formulier bevestigt u dat u uitstel van betaling wilt voor Inkomstenbelasting, Zorgverzekeringswet, Loonheffingen, Omzetbelasting en Vennootschapsbelasting; daarnaast kunt u aanvullend kiezen voor uitstel van betaling voor enkele andere belastingsoorten (onder andere accijnzen en milieubelastingen).
  • Wanneer u de aanvraag voor de eigen B.V. indient, zorg er dan voor dat u zichzelf opgeeft als contactpersoon onder vermelding van uw titel als directeur. Dit laatste houdt verband met de melding betalingsonmacht, welke u gelijktijdig met het verzoek om uitstel van betaling doet. Ook is het van belang dat u vooraf deskundig advies inwint bij de aanvraag om uitstel van betaling voor een fiscale eenheid Omzetbelasting, dit om te voorkomen dat de aanvraag niet volledig gehonoreerd wordt.
  • Vanaf het moment dat u zich meldt, wordt de invordering van de belastingschulden voor de genoemde belastingen vrijwel direct stopgezet; van het verleend uitstel van betaling ontvangt u een schriftelijke bevestiging van Belastingdienst.
  • Het verzoek hoeft ook maar eenmalig te worden gedaan. Het uitstel geldt voor reeds opgelegde aanslagen vanaf de dagtekening van het verzoek om uitstel van betaling en alle nog op te leggen aanslagen tot 1 januari 2021.
  • Mogelijk is eerder verleend uitstel van betaling voor sommige ondernemers nog te kort: verzoek dan om verlenging tot 1 januari 2021.    
  • Is de belastingschuld lager dan € 20.000? Dan kan Belastingdienst vragen om bewijsstukken waaruit blijkt dat de omzetcijfers, bestellingen of reserveringen aanzienlijk zijn gedaald ten opzichte van vorige maanden. Een verklaring van een zogenoemde derde-deskundige is niet nodig. Bij een hogere belastingschuld dan € 20.000 vraagt Belastingdienst om een verklaring van een derde-deskundige.
  • De nadere invulling van zowel de lichte bewijslast als de verklaring derde-deskundige maakt de Belastingdienst nog bekend. Heeft u om langer dan drie maanden uitstel verzocht? Dan krijgt u van de Belastingdienst bericht welke aanvullende gegevens daarvoor nodig zijn. Deze gegevens moet u binnen de periode van drie maanden aanleveren.
  • Het versoepelde uitstelbeleid geldt tot in ieder geval tot 1 januari 2021.

Toekenning uitstel van betaling

Bij toekenning van het uitstel van betaling neemt Belastingdienst tot 1 januari 2021 geen invorderingsmaatregelen wanneer u de belastingen waarvoor uitstel is verleend, niet tijdig betaalt. Vanaf 1 januari 2021 dient u wél bij te blijven met het betalen van belastingen: dit kan betekenen dat u in januari 2021 meerdere betalingsverplichtingen richting Belastingdienst moet voldoen (denk hierbij aan de omzetbelasting en de loonheffingen over het vierde kwartaal 2020 / december 2020). Het bijblijven met nieuwe belastingschulden is één van de voorwaarden voor het uitstel van betaling: wordt hier onverhoopt niet aan voldaan, dan vervalt het uitstel van betaling. In dat geval zijn nieuwe afspraken met Belastingdienst nodig over het verlenen van uitstel van betaling, waarbij de coulante regels voor corona-uitstel misschien vervallen! Wanneer het uitstel van betaling in stand blijft, dient u de “oude” belastingschulden vanaf 1 juli 2021 in 36 gelijke maandelijkse termijnen terug te betalen. Tot 1 januari 2022 betaalt u bijna geen invorderingsrente (0,01%) over deze belastingschulden, voor de resterende termijnen kan Belastingdienst een hoger percentage invorderingsrente rekenen.

Melding betalingsonmacht

Doet u het verzoek als bestuurder van een commerciële onderneming die een rechtspersoon is en onder de vennootschapsbelasting valt? En kan uw onderneming de loonheffingen en/of de omzetbelasting niet betalen? Dan ziet de belastingdienst uw verzoek om uitstel van betaling in beginsel ook als een tijdige melding van betalingsonmacht. 

Uitstel van betaling en/of een melding betalingsonmacht voor de pensioenpremies dient afzonderlijk geregeld te worden. Hierbij kunnen wij u ondersteunen.

Verlaging van uw voorlopige aanslag

Heeft u een voorlopige aanslag 2020 voor de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting? En verwacht u een lagere winst door de uitbraak van het coronavirus? Dan kunt u uw voorlopige aanslag wijzigen. U betaalt direct minder belasting. Als het bedrag van de nieuwe voorlopige aanslag lager is dan de belasting die u in de eerste maanden van het jaar al heeft betaald, krijgt u het verschil terugbetaald. Blijft na de verlaging van de voorlopige aanslag nog een te betalen bedrag over? Dan kunt u bij betalingsproblemen bijzonder uitstel van betaling aanvragen.

Verwacht u later in het jaar een hogere winst? Dan dient de voorlopige aanslag te worden gewijzigd om te voorkomen dat u bij het indienen van uw aangifte 2020 in 2021 fors bijbetaalt.

Tijdelijke verlaging invorderingsrente en belastingrente

Invorderingsrente
Betaalt u een aanslag niet tijdig, dan betaalt u normaliter 4% invorderingsrente vanaf het moment dat de betaaltermijn is verstreken. Tot 1 januari 2022verlaagt de Belastingdienst de invorderingsrente tijdelijk van 4% naar 0,01%. Dit geldt voor alle belastingschulden.

Belastingrente
Dient u uw aangifte in buiten de reguliere aangiftetermijn? Dan betaalt u bij het opleggen van de aanslag door de Belastingdienst belastingrente. Vanaf 1 oktober 2020 tot 1 januari 2022 rekent Belastingdienst voor alle belastingsoorten 4% belastingrente.

Mogelijke verdere tegemoetkomingen

Zolang als u het uitstel van betaling nodig heeft, zit u in ieder geval vast aan de hiervoor genoemde spelregels: mogelijk verruimt het kabinet de maatregelen als de actualiteit daar aanleiding toe geeft, maar op voorhand valt daar niets over te zeggen. Het heeft recent tenslotte ruim een maand geduurd voordat nieuwe aanvragen om uitstel van betaling weer mogelijk zijn!

Let op: Bijzonder uitstel van betaling is niet van toepassing op onder andere overdrachtsbelastingschulden, dividendbelastingschulden en invoerrechten. Diverse organisaties zijn hierover in overleg met het Ministerie van Financiën en mogelijk wordt de bijzondere regeling op dit punt nog uitgebreid. HLB Van Daal heeft bevestiging ontvangen van individuele inspecteurs dat deze verzoeken in behandeling worden genomen door de Belastingdienst. Bij betalingsproblemen adviseren wij ook voor deze belastingen om te verzoeken om bijzonder uitstel van betaling.
Kies een specialist bij jou in de buurt:

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met mr. E. (Bert) Nannen, Vennoot / Fiscalist bij HLB Nannen in Groningen.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)50 526 65 33
mr. E. (Bert) Nannen

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met drs. J.H.J.G. (Hans) Kouters, Partner bij HLB Blömer in Nieuwegein.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)6 10 91 41 17
drs. J.H.J.G. (Hans) Kouters

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met mr. E. (Bert) Nannen, Vennoot / Fiscalist bij HLB Nannen in Groningen.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)50 526 65 33
mr. E. (Bert) Nannen

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met mr. P.M. (Pieter) Spooren, Estate Planner bij HLB Van Daal in Schijndel.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)73 547 49 47
mr. P.M. (Pieter) Spooren

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met mr. P.M. (Pieter) Spooren, Estate Planner bij HLB Van Daal in Schijndel.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)73 547 49 47
mr. P.M. (Pieter) Spooren

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met mr. J.M.M. (Hans) Blankendaal, Partner bij HLB Amsterdam in Amsterdam.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)6 22 66 29 77
mr. J.M.M. (Hans) Blankendaal

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met drs. J.H.J.G. (Hans) Kouters, Partner bij HLB Blömer in Nieuwegein.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)6 10 91 41 17
drs. J.H.J.G. (Hans) Kouters

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met J.M.L.R. (Jenny) Roest-Slooter, Belastingadviseur bij HLB Den Hartog in Rotterdam.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)10 278 11 00
J.M.L.R. (Jenny) Roest-Slooter

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met J.M.L.R. (Jenny) Roest-Slooter, Belastingadviseur bij HLB Den Hartog in Rotterdam.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)10 278 11 00
J.M.L.R. (Jenny) Roest-Slooter