Menu
Actueel

HLB Shift “Technologie zal alles op zijn kop zetten”

Gepubliceerd op

Hij beluistert veel podcasts, slurpt boeken, schreef een boek over ‘Verdiende Aandacht’, deelt middels CMOtalks de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van marketingcommunicatie en is gastdocent op onder meer Nyenrode Business Universiteit. Klaas Weima (41) ging 12,5 jaar geleden van start met reclamebureau Energize. Om relevant te blijven in een continu en snel veranderende wereld vindt hij met zijn collega’s Energize steeds opnieuw uit. “Rond 1995 – bij aanvang van mijn studie bedrijfskunde – adviseerde mijn vader me om me te verdiepen in HTML (programmeertaal voor websites, red.). Een advies waarvoor ik hem dankbaar ben”, vertelt Klaas Weima. “Ik bouwde destijds al de eerste websites.” Logischerwijs focuste Energize zich in de beginjaren op online middelen; inmiddels heeft het bureau zich ontwikkeld tot een geïntegreerd reclamebureau dat complete campagnes ontwikkelt. Energize realiseert storytelling-sites, apps, print, socials, radio- en tv-commercials, events, et cetera.

HLB Shift “Technologie zal alles op zijn kop zetten”

Klaas Weima en Carline Janssen         www.energize.nl

Het team van circa twintig mensen bestaat uit strategen, creatieven en producers. Online developers heeft Energize niet meer in dienst. “In 2007 namen we daar bewust afscheid van”, aldus Klaas. “De technische ontwikkelingen gaan namelijk zó ontzettend snel dat we graag de vrijheid willen hebben om voor iedere opdracht de juiste specialist in te schakelen.” 

Verdiende aandacht 

Aan de Plompetorengracht in Utrecht maakte Energize in 2005 volgens Klaas een ‘vliegende start’. In 2010 werd het karakteristieke, maar onpraktische grachtenpand verruild voor Amsterdam, waar Energize nu huist in een ruim en eigentijds ingericht kantoor. Er worden (vaak prijswinnende!) campagnes ontwikkeld voor klanten als Nationale Vacaturebank,  het Mauritshuis, PLUS supermarkten en BLG Wonen. ‘Aandacht’ vormt in iedere campagne de rode draad. “Aandacht is de nieuwe valuta”, stelt Klaas. “Iedereen kijkt op zijn telefoon, is bezig met social media of Netflix. We krijgen wel 10.000 commerciële boodschappen op een dag op ons afgestuurd. Om oprechte aandacht te krijgen, moet je aandacht verdienen. Dat kan door mensen iets terug te geven. Zoals gemak, een gezondere levensstijl, een financieel voordeel, et cetera. Wij helpen organisaties bij het genereren van verdiende aandacht voor hun merken.”

Boek en podcast 

‘Verdiende Aandacht’ is ook de titel van het boek dat Klaas in 2012 schreef. Hiervoor interviewde hij vijftig mensen uit de wereld van marketing, reclame en popcultuur. Inmiddels is er een volledig herziende editie verschenen, is er een Engelstalige versie beschikbaar én er zijn een blog en app. Het boek is niet het enige avontuur dat Klaas de afgelopen jaren aanging. In de 12,5 jaar dat Energize bestaat, zette Klaas tal van nieuwe stappen. De verhuizing van Utrecht naar Amsterdam was een lastige beslissing die erg goed uitpakte. “Het maakt het voor ons makkelijker om talentvolle mensen aan te trekken”,  noemt Klaas als een van de pluspunten. In 2015 nam hij het initiatief voor CMOtalks, waarvoor hij marketingdirecteuren (van onder meer Bol.com, Jumbo,  VodafoneZiggo, AkzoNobel en vele andere organisaties) interviewt over actuele marketingthema’s. Maandelijks wordt een interview gedeeld via Klaas’ podcast en gepubliceerd in het Tijdschrift voor Marketing en op  Adformatie.nl. “Ontzettend leuk om te doen!” aldus een enthousiaste Klaas. “In mei gaan we met de CMOtalk voor het eerst internationaal, in samenwerking met onze CMOtalk-partner Adobe.”

Trends in  het marketing-communicatievak

Hoe zal het vakgebied zich de komende jaren ontwikkelen? Klaas Weima signaleert drie grote trends: 

  • “De invloed van blockchain (technologie die het mogelijk maakt om decentraal zaken uit te wisselen zonder een controlerende derde partij, zoals een bank of notaris, red.) heeft ook invloed op de inkoop van media. Dat inkoopproces is voor buitenstaanders een black-box en dankzij blockchain wordt het transparanter.”  
  • “Het concurrentieveld wordt verbreed. Als reclame-bureau concurreren we nu al met technologische bedrijven als Google. Ook ondervinden we concurrentie vanuit de klant zelf; zij doen steeds meer in eigen huis in samenwerking met hun netwerk.” 
  • “Data maken het mogelijk om op een slimme manier algoritmes te ontwikkelen die klantgedrag kunnen voorspellen. Reclamecampagnes worden steeds meer fact-driven.” 

“Samengevat: technologie gaat het veld op zijn kop zetten"


“HLB vervult voor mij een coachende rol”

Relevant blijven

Ondernemer Klaas noemt zichzelf nieuwsgierig en leergierig; voorwaarden om te blijven vernieuwen en ontwikkelingen bij  te benen. Hij is lid van de Entrepreneurs’ Organization, waarin ondernemers successen en fails met elkaar delen. Ook is hij trainer bij het NIMA en gastdocent bij de Rotterdam School of Business en Nyenrode Business Universiteit. Jaarlijks staan er voor Klaas en creative director Robin Pas – sinds 2015 Klaas’ Energize-compagnon – enkele dagen buiten de deur geagendeerd om zaken tegen het licht te houden. “Wat is ons verhaal, past dat nog in de huidige tijdsgeest? Wat willen we de komende tijd bereiken? Dat soort vragen nemen we dan met elkaar door”, legt Klaas uit. “En elke vier, vijf jaar proberen we Energize opnieuw uit te vinden, opdat we relevant blijven. De wereld waarin wij opereren, verandert zó ontzettend snel. Onze klanten, alle vakinhoudelijke en technische ontwikkelingen en ook het concurrentieveld vragen continu om bijsturing. De plannen die we op die momenten ontwikkelen, presenteren we vervolgens aan onze raad van advies, bestaande uit twee externe mensen uit de top van het bedrijfsleven. We discussiëren met elkaar, schaven bij en betrekken ons hele team in het proces. We zijn heel transparant en delen wat ons bezighoudt. En vieren uiteraard ook successen met elkaar.” Lachend: “We genieten regelmatig van taart en bubbels!” 

Herwin Hadders

Neem direct contact op met drs. H.L. (Herwin) Hadders, Partner bij HLB Blömer in Nieuwegein.

Stuur een e-mail of bel +31 (0)6 10 91 66 27
drs. H.L. (Herwin) Hadders
“Jaarrekening is vooral een  moment van vooruitkijken” 

“Het woord ‘aandacht’ gebruiken wij ook veel. Want alles draait om aandacht, ook bij HLB. We willen dichtbij de ondernemer staan en financiële zaken begrijpelijk voor ze maken. Wet- en regelgeving maakt ondernemen al ingewikkeld genoeg. We werken al sinds de start van Energize samen met Klaas. De afgelopen jaren passeerden tal van zaken de revue. We adviseerden Klaas onder meer over zijn pensioen, huwelijkse voorwaarden en de aankoop van zijn woning en ook bij de stappen die hij maakte met compagnons. Controller Carline Janssen is een belangrijke spil; zij schakelt waar nodig mensen in met specifieke kennis. De jaarrekening is voor ons dan ook vooral een moment om samen met Klaas vooruit te kijken.”