Delen
Samen door de crisis | HLB Nederland
Menu
Actueel

Samen door de crisis

Gepubliceerd op

Het was Will van de Walle, eigenaar van kapsalon Hairfix, in al zijn 33 jaar als ondernemer nog niet eerder overkomen dat hij meerdere weken zijn deuren moest sluiten. De noodgedwongen lockdown door corona dwong hem ertoe. Er waren momenten dat hij het even niet zag zitten, maar gesprekken met senior accountmanager Cindy van Eijk van HLB Blömer stemden hem weer positief.

Samen door de crisis

Will heeft drie kapsalons: twee Hairfix-vestigingen in Utrecht en een ander concept in Nieuwegein. Er zijn 25 medewerkers vast in dienst. Nog niet eerder maakte hij een gedwongen sluiting mee. ‘Toen we te horen kregen dat we dicht moesten, ben ik wel een beetje in paniek geraakt,’ aldus Will. ‘Ik vroeg me echt af hoe het verder moest en zag allerlei beren op de weg. Het is dan heel fijn dat je een accountant hebt om op terug te vallen en mee te praten.’

Cindy: ‘Onze ondersteunende rol is nu misschien nog wel belangrijker geworden’

Financiele situatie 

Accountmanager Cindy van Eijk had regelmatig contact met Will. ‘Ik ken Will al sinds ik bij HLB Blömer werk, nu zo’n twaalf jaar. Ik maak onder andere zijn jaarrekeningen, doe zijn btw-aangifte en analyseer zijn cijfers. We kennen zijn hele financiële situatie en dat was in dit geval heel prettig. We konden hem inzicht geven en laten zien hoe hij ervoor stond en hoe lang hij dit zou kunnen volhouden. We wilden zoveel mogelijk liquiditeit in het bedrijf houden. Verder hebben we voor hem uitgezocht op welke overheidsmaatregelen hij een beroep kon doen. Maar ook toen hij op een aangepaste manier weer open mocht, hebben we berekend wat hij er met die mindere bezetting aan over zou houden.’ ‘Daar kreeg ik wel weer een positief gevoel van’, zegt Will. ‘Het is sowieso fijn om goed contact te hebben met je accountant, maar nu helemaal. In wanhopige situaties neem je andere beslissingen dan normaal. Cindy bleef steeds heel relaxed en kwam met allerlei praktische handvatten. Gewoon in jip-en-janneketaal, zoals we van elkaar gewend zijn. Dat helpt heel veel.’ Will heeft in zijn kapsalons onder andere schermen geplaatst, de wachtruimte is vergroot en hij laat zijn personeel in ploegen werken. ‘We zijn er direct op gaan anticiperen toen de geluiden sterker werden dat we weer open mochten. We kunnen op de locaties niet met iedereen tegelijk werken, dus ik heb ploegendiensten gemaakt: van negen tot drie ’s middags en van drie tot negen ’s avonds. Ook op zondag en maandag zijn we opengegaan. Daarnaast heb ik contact gezocht met standbouwers om voor mij stevige, luxe schermen te maken en heb ik geïnvesteerd in alle andere hygiënemiddelen die er maar te krijgen zijn. We hebben minder stoelen en dus ook minder klanten per uur, maar het is altijd beter dan niets. Bovendien liep het echt direct storm; toen ons online reserveringssysteem weer gebruikt kon worden, waren we binnen drie uur voor vier weken volgeboekt. En dan bedoel ik ook echt volgeboekt, er was geen gaatje meer vrij. Burgemeester Jan van Zanen was onze eerste klant na de heropening; hij wilde daarmee de kappers een steuntje in de rug geven.’ 

Ondersteuning

Cindy kijkt tevreden toe hoe bij Will het optimisme weer de boventoon voert. ‘Ik ken Will als een hele gedreven ondernemer, met veel verstand van zijn vak en een no-nonsense mentaliteit. Het was niet fijn om te zien dat hij in moeilijkheden raakte. We hebben bij HLB Blömer de laatste maanden natuurlijk heel goed gemerkt wat de coronacrisis doet met ondernemers. Dan wordt onze ondersteunende rol nog belangrijker. We hebben de aangekondigde maatregelen van de overheid op de voet gevolgd en in de gaten gehouden wat banken bijvoorbeeld voor initiatieven namen, zoals het uitstellen van aflossingen en rente. Zo keken we per klant wat bij hem of haar paste. Ook hadden we veel overleg met onze fiscalisten. Elke keer als er weer iets nieuws was, heb ik met klanten gebeld. Daarnaast hebben we nieuwsbrieven verstuurd met daarin informatie over de maatregelen en subsidies.’

Will: ‘Het is heel fijn om praktische handvatten te krijgen’

Loyaliteit

2020 leek een goed jaar te worden voor Hairfix, maar nu is het nog even afwachten hoe het gaat lopen. ‘Vorig jaar hadden we zo’n goed jaar, dat ik dacht dat we daar nooit meer overheen zouden gaan’, aldus Will. ‘Maar als je ziet hoe het eerste kwartaal van dit jaar ging – tot 16 maart dan – denk ik dat we er ver bovenuit waren gekomen als het allemaal normaal was gebleven. Het is heel moeilijk dat je dan ineens naar nul gaat. Ik heb sowieso wel een beetje het gevoel gekregen dat de hele coronacrisis op ondernemers is afgewend. Het lijkt soms misschien alsof de wereld gewoon doordraait, maar ga er maar eens aanstaan als mkb’er of zzp’er. Er staat al veel druk op deze mensen om de boel draaiende te houden, maar nu hebben zij ook nog het meeste moeten inleveren. En dan zijn er zelfs ondernemers en zzp’ers die nog steeds niet werken. Daarom probeer ik ook altijd positief te blijven en te kijken naar wat we wel hebben en wat er wel kan. Mijn personeel is daar vanaf het begin af aan flexibel in geweest. Ze gingen direct akkoord met het werken in ploegendiensten en op zondag. Loyaliteit wordt pas zichtbaar op het moment dat het nodig is en dat hebben ze allemaal laten zien.’

Fotograaf: Menno Ringnalda