Thuiswerken door corona: hier moet u als werkgever rekening mee houden
Kan ik arbo-investeringen die mijn werknemer thuis doet onbelast vergoeden onder de werkkostenregeling?
Sinds 2015 geldt er een nieuwe gerichte vrijstelling voor een aantal werkplekgerelateerde voorzieningen. Het gaat om de volgende voorzieningen die geheel of gedeeltelijk op de werkplek gebruikt of verbruikt worden: • voorzieningen die rechtstreeks voortvloeien uit het arbobeleid van de werkgever; • hulpmiddelen die ook elders gebruikt kunnen worden en die geheel of nagenoeg geheel zakelijk gebruikt worden.
Wat is een werkplek?
Een werkplek is elke plaats die in verband met het verrichten van arbeid wordt gebruikt en waarvoor de werkgever op grond van de Arbeidsomstandighedenwet verantwoordelijk is. Deze zorgplicht kan blijken uit een arboplan of uit een risico-inventarisatie op grond van de Arbeidsomstandighedenwet.
Onder werkplek wordt in principe de werkplek thuis niet verstaan. Dit is anders als er sprake is van een ruimte met bijvoorbeeld een eigen opgang en sanitair (de ruimte moet een zelfstandig deel van de woning zijn), waarin de werknemer werkt en waarvoor een zakelijke huurovereenkomst tussen werknemer en werkgever is afgesloten, waardoor alleen de werkgever over de ruimte beschikt.
Thuiswerken
Ook kan de werkruimte thuis als werkplek worden aangemerkt in geval van thuiswerk in de zin van de Arbowet (artikel 8.4a, tweede lid, uitvoeringsregeling LB 2011). In dat geval kunnen kosten voor de ergonomische inrichting van de werkplek, de beeldschermwerkplek en het dag- of kunstlicht op de werkplek thuis wél vrijgesteld verstrekt of vergoed worden.
Vragen over vergoeden van werkplek-kosten?
Wilt u toetsen of u de regelgeving correct interpreteert of heeft u andere vragen over dit onderwerp? Neemt u dan contact met ons op.
Heeft u nog vragen?
Neem direct contact op met mr. E. (Bert) Nannen, Vennoot / Fiscalist bij HLB Nannen in Groningen.
Stuur een e-mail of bel +31 (0)50 526 65 33Heeft u nog vragen?
Neem direct contact op met Glenn Hendriks RPP, Hoofd Salarisadministratie bij HLB Blömer in Nieuwegein.
Stuur een e-mail of bel +31 (0)30 605 85 11Heeft u nog vragen?
Neem direct contact op met mr. E. (Bert) Nannen, Vennoot / Fiscalist bij HLB Nannen in Groningen.
Stuur een e-mail of bel +31 (0)50 526 65 33Heeft u nog vragen?
Neem direct contact op met M.W.J.M. (Mion) van Bakel RPP, Adviseur HRM bij HLB Witlox Van den Boomen in Schijndel.
Stuur een e-mail of bel +31 (0)416 33 05 05Heeft u nog vragen?
Neem direct contact op met M.W.J.M. (Mion) van Bakel RPP, Adviseur HRM bij HLB Witlox Van den Boomen in Schijndel.
Stuur een e-mail of bel +31 (0)416 33 05 05Heeft u nog vragen?
Neem direct contact op met I. (Ingrid) van Gent- van Beek RPP, Loonadviseur bij HLB Amsterdam in Amsterdam.
Stuur een e-mail of bel +31 (0)6 22 96 54 66Heeft u nog vragen?
Neem direct contact op met Glenn Hendriks RPP, Hoofd Salarisadministratie bij HLB Blömer in Nieuwegein.
Stuur een e-mail of bel +31 (0)30 605 85 11Heeft u nog vragen?
Neem direct contact op met P.H.P.J. (Pascal) Scheerder, Partner / Belastingadviseur bij HLB Den Hartog in Rotterdam.
Stuur een e-mail of bel +31 (0)10 278 11 00Heeft u nog vragen?
Neem direct contact op met P.H.P.J. (Pascal) Scheerder, Partner / Belastingadviseur bij HLB Den Hartog in Rotterdam.
Stuur een e-mail of bel +31 (0)10 278 11 00Bekijk uitgelichte artikelen