Nieuwe heffing voor privégebruik auto van de zaak
Het kabinet lijkt voornemens om per 1 januari 2027 een nieuwe fiscale maatregel in te voeren ter stimulering van emissievrij rijden. Werkgevers die vanaf dat moment een auto van de zaak ter beschikking stellen aan werknemers die deze ook privé mogen gebruiken, krijgen te maken met een extra heffing in de loonbelasting als de auto CO₂ uitstoot. De pseudo-eindheffing betreft vooralsnog een beleidsvoornemen in aanloop naar Belastingplan 2026 en Prinsjesdag later dit jaar. Definitieve besluitvorming volgt via het reguliere parlementaire proces, waarbij met de val van kabinet Schoof uiteraard de vraag opkomt of dit beleidsvoornemen controversieel zal worden verklaard of toch op voldoende politieke steun kan rekenen.

Pseudo-eindheffing loonbelasting van 52%
De voorgestelde regeling betreft een pseudo-eindheffing van 52% in de loonbelasting. Deze wordt geheven bij terbeschikkingstelling van een auto van de zaak met CO₂-uitstoot groter dan nul, mits ook sprake is van privégebruik. De pseudo-eindheffing komt volledig voor rekening van de werkgever. De reguliere bijtelling voor privégebruik van de auto van de zaak voor de werknemer blijft daarnaast onverkort van toepassing. Vooralsnog lijkt het plan alleen te zien op auto’s met een datum van eerste tenaamstelling vanaf 1 januari 2027. De maatregel geldt dan dus niet met terugwerkende kracht.
Berekeningsgrondslag, aangifte en afdracht per tijdvak
De pseudo-eindheffing wordt berekend over de bijtellingsgrondslag. Dit betekent concreet: 52% over 22% van de cataloguswaarde van de auto (inclusief btw en bpm). In tegenstelling tot de reguliere bijtelling wordt bij de pseudo-eindheffing géén rekening gehouden met een eventuele eigen bijdrage van de werknemer. De pseudo-eindheffing moet worden afgedragen per aangiftetijdvak van de loonheffing. Bij maandelijkse aangifte komt dit neer op een maandelijkse afdracht van 1/12 deel van 52% over 22% van de cataloguswaarde.
Uitzonderingen: emissievrije auto’s en auto’s zonder privégebruik
Auto’s zonder CO₂-uitstoot – zoals volledig elektrische of op waterstof aangedreven voertuigen – vallen niet onder de nieuwe heffing. Daarnaast is de pseudo-eindheffing uitsluitend van toepassing als ook sprake is van bijtelling privégebruik. Als de auto van de zaak niet voor privégebruik ter beschikking wordt gesteld, of indien aangetoond kan worden dat de auto van de zaak voor maximaal 500 kilometer voor privédoeleinden wordt gebruikt, dan blijft de beoogde eindheffing voor de werkgever achterwege. Een bestelauto waarvoor bijvoorbeeld geen bijtelling geldt omdat deze niet voor privégebruik ter beschikking staat, wordt logischerwijs ook niet geraakt door de eindheffing.
Ook van toepassing op de dga, niet op de zzp’er
Omdat de pseudo-eindheffing werkgevers treft, geldt zij ook wanneer een B.V. een auto ter beschikking stelt aan haar directeur-grootaandeelhouder (dga). Zelfstandigen zonder B.V. – zoals ZZP’ers/eenmanszaken zonder personeel – vallen buiten de reikwijdte van de beoogde maatregel.
Samenvattend
Het kabinet overweegt nieuwe fiscale maatregelen ter vergroening van het nationale wagenpark, stimulering van emissievrije kilometers en als opbrengst voor ’s Rijksschatkist. Of dit beleidsvoornemen in deze vorm zal worden ingevoerd, blijft de vraag. Wij houden u graag op de hoogte van de fiscale voornemens van het kabinet, de gemoeide wetsvoorstellen en ook de besparingskansen die daarmee samenhangen. Neem bij vragen vooral tijdig contact op met ondergetekende of uw vast contactpersoon binnen HLB Blömer.
Heeft u nog vragen?
Neem direct contact op met Raymond Pouw, Belastingadviseur bij HLB Blömer in Nieuwegein.
Stuur een e-mail of bel + 31 (0)30 605 85 11